Thursday, February 15, 2007

Vargen eller Lappen, vem är blodtörstig?

Jaha, då var det dags igen. Samerna har lyckats ha ihjäl en varg. Denna gången via länsstyrelsen, som skickade upp en attackhelikopter, proppfull med adrenalinstinna jägare som sett alldeles för många Chuck Norris filmer.
I normala fall tar samerna helt enkelt skotern och jagar rovdjuren tills dom inte orkar springa längre. Då kör dom över densamme några gånger och "problemet" är ur världen.

Hur i svavelosande helvete lyckas samerna komma undan med denna rovdjursförföljelse år ut och år in??

Det är ett ständigt tjuvjagande på järv, lo, varg och björn, men åker nån lappjävel dit någongång?
Näppeligen!

Just den här vargen hade haft fräckheten nog att vara hungrig, och följa instinkter vargar haft sedan tusentals år, och riva hela 5 renar i ett område där det strövar tusentals av dessa kritter.

Samma jävla renar som samerna får 47,5 miljoner kr (!!) för skadorna de drabbas av (år 2006).

Men om herrar länsstyrelsen tittar på dom miljoner som renhelvetena orsakar i kostnader år ut och år in då, främst genom att anordna SM i trafikolyckor och alla skogsplanteringar dom förstör för skogsägare? Är det helt ok?

Det tycker inte jag!

Men för helvete! Låt oss hjälpa dom stackars samerna, som alltid tycks vara den minoritet som det alltid är så jävla synd om.

Låt oss skjuta varenda jävla rovdjur i Sverige, ja i Norge också, för säkerhets skull.
Låt renarna vandra fritt året om (istället för bara oktober-april). Låt oss föda upp miljarder söta små renhelveten som får klampa omkring utan tillsyn, vart i fan dom jävla kritterna vill.
Låt oss bjuda upp till buffé på mossar och lavar, i slott och koja, i tambur och vardagsrum.

Välkommen in i mitt hus. Kör in mulen i mitt kylskåp och låt er väl smaka!
Jaha, där sket du visst på parkettgolvet, men föralldel, det gör ingenting. Jag skulle ändå skura innan nästa bjudning...

Själv ska jag sticka till länsstyrelsen och ansöka om att få tända eld på nästa renjävel som står på vägen jag betalar för med mina skattepengar. Eller kanske bomba hela jävla lappland med scudmissiler.

Om jag snyftar och plirar tårögt under lappmössejävelen jag köper på nästa vintermarknad kanske jag får tillstånd?
Det funkar ju uppenbarligen för Jojk-Jonas, Ren-Jörgen och Gudrun-som-plockar-renskit-i-månsken.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home