Thursday, February 01, 2007

Nahemah - The Second Philosophy (2007)

In kommer Pan, dänger skivan på mitt bord, drar ner sina gorilla-ögonbryn och spänner ögonen i mig så att takputsen snöar över flinten. "Den här får du fan recensera själv!"

Så här sitter jag...fortarande smått fundersam över vad jag egentligen just lyssnat på. Enligt tveksamma källor spelade spanska Nahemah tidigare blackmetal men har övergått till deathmetal. Och visst, ibland är det lite dödsigt, med då är det nästan löjligt mycket progressivt i deras deathmetal. Sockersöta partier, kattunge-gulliga, atmosfäriska partier, partier med nåt jävla blåsinstrument alá jazz, andra partier...... Väldigt lite deathmetal-partier.

Förvåningen står som högst i början av låt #3 "Nothing" som inleds av nån kärring som berättar någon djup, deprimerande jävla historia på svenska.

Visserligen kommer gruppen från Alicante i Spanien, så dom har säkert hört sin beskärda del av svenska turister, men ändå...?

Nåja, skivan är just över timmen lång och innehåller 10 låtar. Som jag förstått det är The Second Philosophy deras tredje fullängdare, men informationen om detta band är rätt knapphändig.

Nahemah är absolut ingenting för en grisdödsmetallare som mig, och jag tyckte mig förstå att blackmetallare som Pan inte heller riktigt uppskattar denna sortens musik. Tack och lov så är Naglfar på G med ny skiva, så Pan kanske blir lite gladare då...



Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home