Friday, January 05, 2007

Askedal - The Dark Chapter (2006)


Min erfarenhet av så kallad Suicide Black Metal är att det går långsamt, har taskigt sound, långa låtar och lite eller ingen sång, utan snarare några utspridda skrik som ska föreställa ångestladdade.
Askedal är inget undantag. The Dark Chapter är en EP släppt i endast 300 exemplar och jag har råkat få ett i mina händer. Skivan har 4 spår, Suicide Black Metal, Nothing is Real, My Reflections och Leaving, och är dryga 20 långa minuter. Väldigt långa!
Musiken är långsam, och som så typiskt för genren så är soundet irriterande skumt. För mig låter det som att herr Nox, som är hjärnan och den enda medlemen ( Cholera var med ett tag, men dog i en bilolycka 2002) står i en cistern hos en bonde 100 meter bort och spelar.
Askedal har tidigare släppt ett par demos, men nu ligger hela projektet på is. Om och när Askedal kommer med nytt material återstår att se.
Den här skivan kommer jag att arkivera i en säck märkt "Går fetbort!" och snabbt gå vidare mot solnedgången.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home