Thursday, December 14, 2006

Vill du ha en snigel på ögat?


Efter ett helt korrekt påstående av min bror så känns det nödvändigt att Radiotjänst i Kiruna får en släng av sleven.

Jag har bott i mitt hus i snart 9 år. Lika regelbundet som motorhaverierna på en gammal rysk bil har förfrågningar kommit per post om jag verkligen inte har en tv undanstoppad någonstans.
Eftersom jag har inte bara en utan snarare trenne sådana meddelade jag lika regelbundet att det har jag visst, men jag får fortfarande tv-licensfakturorna i min svärfars namn (det var han jag köpte huset av).
Efter ett antal år och inskickade kuponger blir jag less och ringer in till Radiotjänsts kundtjänst och ifrågasätter om dom får någon post överhuvudtaget, eller om dom kör med röksignaler och joddling. Som svar får jag att dom visst får post.
Då frågar jag om dom har någon anställd som kan konsten att faktiskt läsa den post dom får.
Som svar får jag ett kyligt "Ja".

Då berättar jag för handläggaren att jag har tv och att det står på fel namn, varpå hon berättar att hon nu ändrat detta.

Gissa vart jag ringer 6 månader senare, med en lapp i hand, där Radiotjänst i Kiruna AB frågar om jag inte har någon tv....

Efter denna historia (som säkerligen inte är slut ännu) har jag dragit några slutsatser om vad det är för folk som sitter däruppe i Kiruna och jobbar på Radiotjänsts kundtjänst;

Jean-Jaques DeLa Laq DeLa Luq. Radiotjänsts snigeluppfödare, iklädd svart basker, vit tröja med blå ränder, svart kavaj och äppelknyckarbyxor alá tidig gestapo.
Stort fan av Jean Reno. Talar bara sporadiskt, och då enbart franska svordomar.

Olga Riiisalamalttasmillifinka-Bu. Handläggare. Tar hand om inringande och administrerar kundkonton. Åtmindstone var det tänkt så, men hon är dövstum och lider av kraftig grön starr, så hon kan inte läsa heller. Olga spenderar dagarna med att sticka tehuvor av strimlad post.

Rut, Ret, Rit och Råka Ralfsson. Kvadruppel i Handläggare. Kallas käckt för 4 i rad av kollegorna. Detta därför att syskonen Ralfsson hela dagarna sitter på rad i en soffa och tittar på gamla inspelningar av Idol 2004. Dom har absolut inte tid att svara i telefon. Dom röstar på Geraldo. Dock fattar ingen av dom varför dom hela tiden får spärrton på nummret man ska ringa och rösta på.

En skum gubbe. Ingen vet riktigt vem han är eller vart han kommer ifrån. Han har bosatt sig under ett skrivbord, där han har gjort ett näste av gammal post. Några gånger har försök att närma sig gubben gjorts, men snabbt avbrutits, då gubben genast gör utfall med en pennvässare mot alla närgångna. Eftersom han inte gör någon större skada låter dom honom hållas.

Gunlög. Chef av något slag. Sitter bara och äter kanelbullar och läser aftonbladets nätupplaga. Bloggar gärna om sina pormaskar.

Inga Hemma. Handläggare. Den enda som aktivt svarar i telefon. Förstår dock inte vad folk vill och slumpar därför fram vad inringande egentligen ville med hjälp av en tärning.

Är någonting av ovanstående felaktigt ser jag gärna en kommentar från ovan nämnda företags kundtjänst.

Höger vänster om!

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home