Monday, November 14, 2011

Djevel - Dødssanger (2011)

1. Ingen Vei Tilbake
2. Djevelheim
3. Mørkefødt
4. Da Kvinnene Brant
5. Djevelslatt
6. Paakallelsen
7. Vi Malte Verden I Sort
8. Paktens End - I Satans Eie

Erlend Hjelvik - Grim sång
Trond Ciekals - Gitarr, klar vocals, mässande
Mannevond - Bas
Hjorth - Session trummor

Det finns band som jag avskyr. Det är dels band som är urusla och dels band som IBLAND är urusla. Djevel är ett sådant. Mitt första intryck var att Djevel är ännu ett i havet av mediokra deppresiva/melodiösa/ambienta/vad-fan-dom-nu-kallar-sig-alltmest band. Ett intro innehållandes deppiga toner och en kniv som slipas får ju en direkt att tänka suicidal black. Spåren som följer är halvdeppiga men med ryck som är riktigt bra tidvis. Stänk av Isengard eller kanske Darkthrone kommer då och då, och spår fyra (Da Kvinnene Brant), min solklara favorit, låter som någonting kungen av norsk black, Euronymous kunde ha komponerat för si sådär 15 år sedan. Vi har alltså klassisk gammal black metal som mixas med en deppig dynga och här har vi problemet. Ska jag hata skiten fastän jag tokdiggar vissa perioder? Ska jag gilla bandet fastän jag kräkshatar en del? You tell me.

Djevel skapades 2009 av T.Ciekals (även känd som Darktrond i Ljå) och han har även gjort all musik och text. Detta är musik som var tänkt att bli nästa album av Ljå sägs det, men jag har inte fått det bekräftat någonstans. Jag har recenserat Ljå´s skiva Vedderbaug för några år sedan och tyckte väl ganska lika då som nu, även om jag också hatar den typen av produktion som vi hade att göra med på den plattan.
Hur som helst kommer jag helt klart att lyssna mer på detta alster och helt klart hålla ögon och öron öppna för nya släpp med Djevel.

http://www.myspace.com/djevelmakt

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home