Wednesday, October 26, 2011

Belphegor - Blood Magick Necromance (2011)

1. In Blood - Devour This Sanctity
2. Rise to Fall and Fall to Rise
3. Blood Magick Necromance
4. Discipline Through Punishment
5. Angeli Mortis De Profundis
6. Impaled Upon the Tongue of Sathan
7. Possessed Burning Eyes
8. Sado Messiah

Hel "Helmuth" Lennart - Sång, gitarr, bas
Serpenth - Bas

Sessionmusiker:
Martin "Marthyn" Jovanovic - Trummor
Sebastian Lanser - Keyboard
Norwin Palme - Keyboards
Meri Tadic - Violin
Rachael Hecate - Whispering

Belphegor är ett band jag länge tyckt om. Till skillnad mot många så föredrar jag skivorna Pestapokalypse VI, Bondage Goat Zombie och Walpurgis Rites - Hexenwahn före dom tidigare skivorna som "den andra sidan" håller för bättre och mer true. Men på nån sida måste man ju stå, och det finns inget rätt eller fel.
Blood Magick Necromance har tixats till i studio med hjälp av bland annat Peter Tägtgren och Jonas Kjellgren, och jag hade en hel del förhoppningar här. Tyvärr visade det sig snart bli en besviken liten Pan som lyssnade igenom skivan några gånger till för att höra om jag verkligen inte tyckte bättre om det jag hörde.
De typiska geting-riffen finns där, de typiska långsammare partierna finns där. Blastbeats´en är även dom där. Ändå är det någonting som fattas. Jag får inte alls in samma känsla som på de tre tidigare skivorna. Nej snarare framkallar Blood Magick Necromance en gäspning eller två, och jag har väldigt svårt att hålla kvar koncentrationen på musiken. Fan, det är tråkigt helt enkelt.

Nu ligger dessutom Belphegor på is till våren 2012, eftersom frontmannen Helmuth ska operera sig och det väntas ta ett tag innan han är klart för drabbning igen.
Fram tills dess kommer jag inte att lyssna på denna skiva utan letar mig bakåt i arkivet. Så får vi hoppas på bot och bättring tills nästa skiva.

http://www.belphegor.at/
http://www.myspace.com/belphegor

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home