Tuesday, October 14, 2008

Iseghaal - Iuvavum Black Metal Demon (2008)



1. The Invocation Of The Demons (Intro)
2. Black Sunlight
3. Extinction Of Mankind
4. Crucified And Fucked Up
5. Blizzard
6. Tod im Morgengrauen
7. Elizabeth Bathory (Tormentor Cover)
8. Leavenig A Dead World Behind (Outro)

Lord Drakanus - Sång, bas
Noricum - Gitarr
Sodium - Trummor

Iseghaal från Österrike är en nyhet för mig. De har släppt en demo 2005 och dessutom två videodemos 2006 och 2007. I februari i år släppte dom den första fullängdaren Iuvavum Black Metal Demon, och det är ett stycke black metal som av någon anledning får mig både att tänka på Beherit och tidiga alster av Rotting Christ. Inte för att musiken låter så speciellt likt men... ja det vete fan varför egentligen.
En annan sak jag reflekterar över är att skivan låter som om den består av låtar från olika perioder. Kanhända att låtarna är nyinspelningar från de tidigare nämnda demos men jag hittar ingen info om detta.
Iseghaal spelar black metal som det lät i början av -90, med intro (kyrkklockor och mässande) och outro där kyrkklockorna spelas baklänges och mässandet fortsätter. Klassisk ondska med andra ord. Även en cover av Tormentors epos Elizabeth Bathory är med, vilket nästan var obligatoriskt förr i tiden. Produktionen är bra och gitarr, bas, trummor och sång låter helt ok.
På det hela taget är skivan helt ok och nostalgitrippen är ett faktum. Absolut värt en lyssning. Jag blir förvånad om Iseghaal inte får något bolag i ryggen efter denna debut.

http://www.myspace.com/iseghaal

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home