Tuesday, October 07, 2008

Cor Scorpii - Monument (2008)


1. Ei Fane Svart
2. Endesong
3. I, the Damned
4. Our Fate, Our Curse
5. Helvetesfossen
6. Oske og Innsikt
7. Kjettar
8. Bragder I Stein

Thomas S. Øvstedal - Sång
Stian Bakketeig - Lead gitarr
Rune Sjøthun - Rhythm gitarr
Inge Jonny Lomheim - Bas
Ole "Vargon" Nordsve - Trummor
Gaute Refsnes - Keyboards

Cor Scorpii bildades av Gute Refsnes efter att Windir splittrades pga Terje "Valfar" Bakken´s död år 2004. Efter att deras första demo släpptes 2005 flockades fans och bolag och det dröjde inte länge förrän Descent Productions kontrakterade bandet. 2008 kom då den första fullängdaren "Monument" och hyllningarna fortsätter.
Cor Scorpii spelar en slags romantisk (black) metal, med starka inslag från klassisk musik. Gitarrsolon och keyboardslingor skapar en gullig atmosfär som delas med en mer brutal sida med blastbeats och growlande. Mats Lerberg har bidragit till en del klarsång på skivan,
vilket förstärker den melodiösare delen av musiken.

Monument duger gott åt de som gillar atmosfärisk och snäll, ja nästan äckligt gullig metal. För en inbiten brutalmetallare är det inte så mycket att hänga i ett crusifix och jag byter snabbt tillbaka till Khold´s senaste istället.

http://www.corscorpii.net/
http://www.myspace.com/corscorpii

Labels:

2 Comments:

Blogger Kim said...

Det låter som något som kan passa mig perfekt, då jag älskar kontraster, såsom vacker klassisk/symfonisk musik med rå black metal-mässigt trasig sång...
Kolla in Enslavement of Beauty för en bild av vad jag menar :) http://www.myspace.com/eobofficial

Nu tar jag vägen förbi Cor Scorpii och ser om de håller vad ni lovar...

Saturday, October 11, 2008 10:03:00 PM  
Blogger Pan said...

Enslavement of Beauty är ingenting jag hört tidigare. Ska lyssna in mig på dom vid tillfälle.

Tuesday, October 14, 2008 12:24:00 PM  

Post a Comment

<< Home