Sunday, June 08, 2008

Unleashed - Hammer Battalion (2008)

Mitt första moment med Unleashed var när jag fått singeln "...revenge" år 1990. På den tiden var Dismember, Death, Obituary och Entombed det bästa i dödsväg (det var tider det) och eftersom Unleashed dessutom hade sjukt snygg logga och bestod av gamla Nihilistmedlemmar hade jag stora förväntningar på just denna singel. Hur det gick minns jag inte, men jag antar att singeln dög, för senare köpte jag deras första fullängdare, Where No Life Dwells 1991. Den däremot sög rätt hårt, främst pga att jag verkligen inte gillar Johnny Hedlunds kväkande pratsång. Låter mer som en kraftigt bajsnödig betongsugga än en dödsgrowlare. Inte bra!


Efter det nedköpet har jag bara sporadiskt följt Unleashed's efterföljande skivsläpp, men har aldrig tyckt att det varit någonting att hänga i granen. Sega, nästan löjliga riff, billig rimsång och usel sång fick mig snabbt att vända blicken mot annat håll. Därför var det med rätt stor förvåning som jag lyssnade igenom nya Hammer Battalion. Visserligen håller Johnny fortfarande på och tragglar med pratsången, men det låter mycket bättre nu. Kanske det är åldern som tar ut sin rätt, kanske det är söndersjungna stämband som är orsaken, jag vet inte, men det låter iaf bättre än tidigare. Jag upplever även att Fredrik Folkare "får" leka betydligt mer än tidigare. Gitarrsolon förekommer fler än några gånger, och det låter både välgjort och bra.
Dessutom är loggan fortfarande snygg.

Hammer Battalion består av:
1. The Greatest of All Lies
2. Long Before Winter's Call
3. Your Children Will Burn
4. Hammer Battalion
5. This Day Belongs to Me
6. Marching Off to War
7. Entering the Hall of the Slain
8. Black Horizon
9. Carved in Stone
10. Warriors of Midgard
11. Midsummer Solstice
12. Home of the Brave
13. I Want You Dead

speltid 44 minuter.


Hammer Battalion släpps den 9 juni. Köp den om ni vill. Det finns sämre skit att köpa, men det finns bättre också.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home