Tuesday, February 07, 2012

ICS Vortex - Storm Seeker (2011)

1. The Blackmobile
2. Odin’s Tree
3. Skoal!
4. Dogsmacked
5. Aces
6. Windward
7. When Shuffled Off
8. Oil in Water
9. Storm Seeker
10. Flaskeskipper
11. The Sub Mariner

ICS Vortex - Sång
Cyrus - Gitarr
Jens F. Ryland - Gitarr
Steinar "Azarak" Gundersen - Bas
Asgeir Mickelson - Trummor

När ICS Vortex (och Mustis)fick sparken från Dimmu Borgir 2009 stod två saker klara. 1. Det skulle bli ett jäkla liv om hur dåliga Dimmu Borgir är utan ICS Vortex rena sång. 2. Han skulle starta ett nytt band, som antagligen skulle låta mer Borknagar än Dimmu Borgir.
Och naturligtvis blev det rätt i bägge fallen.

Ska jag vara helt ärlig så hade jag inte särskilt höga förväntningar på debuten eftersom jag inte är något större fan av Borknagars typ av musik, och även här visade det sig att jag hade rätt. Storm Seeker är ett enda monumentalt vackert/snällt/folkrockigt metal i närmast perfekt utförande. Alla medlemmar är rutinerade och väldigt duktiga, det är välproducerat och polerat och finjusterat in i minsta detalj och så fundamentalt tråkigt och gulligt att vilken av låtarna som helst skulle kunna spelas i radions helgmålsbön. Det blir nästan lite äckligt när man som mig gillar mer brutalt och opolerat. Men gillar man den där typen av softich "rock-metal" så kommer nog ICS Vortex att ge dig många glada stunder. Själv står jag likgiltig till skivan.

http://www.icsvortex.com/
http://www.myspace.com/icsvortex

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home