Sunday, January 15, 2012

Arckanum - Helvítismyrkr (2011)

1. Helvitt
2. Myrkrin Vinna Hefnt
3. Ór Djúpum
4. In Svarta
5. Nifldreki
6. Svartr ok Þursligr
7. Þrúðgelmis Hlaut
8. Sísoltinn
9. Outro

Shamaatae - Allt

Moragossen Shamaatae har hållit på med sin så kallade Chaos-Gnostic metal i många år nu. Jag ska erkänna att jag inte lyssnat särskilt mycket på denna herre så denna Helvítismyrkr är nästan mitt första möte med denna tusenkonstnär (trots att han verkligen verkar gilla Pan ;)  )

Helvítismyrkr är en ganska komplex skiva i all sin enkelhet. En typisk skiva som jag måste vara på rätt humör för att uppskatta.
Musiken i sig varierar friskt från hyffsat ambient och i min värld bara deprimerade och tråkig till riktigt feta heavy-riffande som direkt får fingrarna att posera i ett mäktigt \m/.
Att Shamaatae är duktig med instrument råder det ingen tvekan om. Jag finner ingenting jag direkt stör mig på under dessa närmare 50 minuterna som skivan sträcker sig (nåt som nästan är obligatoriskt på släpp från enmansband). Sången är också helt ok för genren även om jag föredrar kraften som tex Mortuus eller Gaahl besitter. Ja, på det hela taget är Helvítismyrkr en helt ok platta bara man är på rätt humör. Är man sedan tidigare fan av Arckanum så blir man nog inte alls besviken heller.

http://www.facebook.com/Arckanum.Official

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home