Thursday, July 03, 2008

Blackwinds - Origin (2008)


Svenska kultbandet Blackwinds skapades av Lord Mysteriis (Setherial) anno 1998. Dom har, medvetet eller ej, hållit sig utom rampljuset och har inte gjort alltför mycket väsen om sig. Om det är ett vinnande koncept eller inte vet jag inte, men deras första ep The black wraith ascends är ju lite av en kultplatta åtminstone.

Origin vete fan vad det riktigt är för platta, men som jag förstått det hela så är det den andra plattan, Flesh Inferno, som är deras officiella debut på fullängdarfronten. Den släpptes den 19 maj, men jag har personligen inte fått tag på den (ännu).

Origin är ett riktigt bra stycke primitiv klassisk black metal. När jag lyssnar på skivan kommer jag att tänka på tidiga Satyricon.
Soundet på skivan är enkelt och halvtaskigt, precis som klassisk black metal ska låta. Dock utan att bara låta patetiskt dålig som många andra skivor idag gör när dom försöker låta klassisk black. Det går att höra hur låtarna ska låta och blir inte bara en skränig gröt, och det är ju alltid kul. Låtarna är bra och Blackwinds kan nog komma att gå långt om medlemmarna vill satsa på projektet. Medlemmar som för övrigt heter Infaustus (på sång) och Lord Mysteriis (på trummor).


Skivan är 37 minuter lång och spåren heter:

1. Share My Doom
2. The Black Wraiths Ascend
3. The Watchers
4. The Moon Of The Dragon
5. The Abhorred Pit
6. Harvester Of Death
7. Over Cursed Realms

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home