Wednesday, September 08, 2010

Triptykon - Eparistera Daimones (2010)


1. Goetia
2. Abyss Within My Soul
3. In Shrouds Decayed
4. Shrine
5. A Thousand Lies
6. Descendant
7. Myopic Empire
8. My Pain
9. The Prolonging

Som vanligt på japanska pressar finns en bonus där, vid namn Shatter.

Tom Gabriel Warrior - Sång, gitarr, programmering
V. Santura - Gitarr, sång
Vanja Slajh - Bas
Norman Lonhard - Trummor

Thomas Gabriel Ficher är en legend, så är det bara. Visserligen lever han till stor del på gamla meriter från Hellhammer och tidiga Celtic Frost, men hans legend lever vidare. Enligt min ringa åsikt så har hans karriär pendlat väldigt mycket upp och ner.
Hellhammer där allting startade var ursprunget till mycket, men deras låtar var väl i ärlighetens namn inte speciellt bra. Sedan gick det vidare till Celtic Frost och där kom i början en del väldigt bra. Morbid Tales, To Mega Therion och Into the Pandemonium var riktigt bra. Sedan kom Cold Lake som en kalldusch med nån jävla glamrock. Den dåliga kritiken kom som på beställning och här trodde jag nog att slutet var ett faktum, men två år senare kom Vanity/Nemesis och även om det inte var någon direkt återgång till gamla Celtic Frost så hade vi här en riktigt bra skiva.

Efter det var det mer eller mindre tyst om bandet och det dröjde ända till 2006 innan en comeback kom med skivan Monotheist. En skiva som jag inte var mycket imponerad av.
Nu har Celtic Frost slutligen gått i graven och T.G Fisher har skapat Triptykon för att köra vidare. Debuten Eparistera Daimones har fått storslagen kritik och många säger (lite förvånande) att det är en klockren fortsättning på Monotheist. I min värld är Eparistera Daimones mer gamla Celtic Frost än vad Fischer släppt på väldigt länge och jag är riktigt förtjust i att han nu är tillbaka med riktigt bra musik. Om det sen är en fortsättning på Monotheist eller inte ska jag låta vara osagt, men jag är mer imponerad nu är vad jag varit på väldigt lång tid.

I oktober kommer även en 5-spårs ep vid namn Shatter ut. 3 nya låtar och tvenne livespår från 2010 (Circle of the Tyrants och Dethroned Emperor).

http://triptykon.net/
http://www.myspace.com/triptykonofficial

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home