Thursday, September 30, 2010

Setherial - Ekpyrosis (2010)


1. A World In Hell
2. Ekpyrosis
3. The Mournful Sunset Of The Forsaken
4. The Devouring Eye
5. Subsequent Emissions From A Frozen Galaxy
6. Thoughts Of Life They Wither
7. Celestial Remains Of The Cosmic Creation
8. Enemy Of Creation

Magnus "Infaustus" Ödling - Sång
Kraath - Gitarr, Bas
Thurz - Gitarr
Håkan "Alastor Mysteriis" Sjödin - Trummor, keyboards, sång

Setherial från Sundsvall är ett gäng otroligt tighta och duktiga musiker. Hela Ekpyrosis är ett skolexempel på välspelad svensk black metal. Allt sitter som en smäck.
Musiken är lite melodiösare och så typiskt svensk black att Magnus Ödling antagligen skiter dalahästar och volvoemblem när han värmer upp stämbanden.

Jag har nu lyssnat på Ekpyrosis i ungefär 3 veckor, och den är fruktansvärt bra korta stunder. Däremot tenderar den att bli aningen intetsägande efter ett tag. Det finns inte en enda låt som fastnar i skallen trots idogt lyssnande och jag märker inte ens när skivan har tagit slut och börjat om från låt 1 igen.
Väldigt synd, för jag vill verkligen gilla detta mer än jag gör, inte minst för att dom ser coolare ut än många andra på promobilder.

Jag lyssnar gärna på nån låt igen då och då, och kommer att njuta i fulla drag. Dock bara nån låt i taget. Men för die-hard fans av svensk melodiös black metal är det är säkerligen THE Shiat 2010.

http://www.setherial.com/
http://www.myspace.com/setherialsweden

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home