Monday, August 04, 2008

Dags att klämma finnen

Läser med ömsom skratt ömsom suck-pust-oj-vilken-jävla-idiot-känsla på aftonbladet idag.
Läser nämligen en krönika om hur uselt Allsång på skansen blivit , och särkskilt Anders Lundin verkar ha fallit i onåd. Bland annat kan man i krönikan läsa att Lundin är en stammande idiot som ställer pinsamma frågor, att han är barnslig, har ful frisyr och inte kan sjunga.

Nu är jag inte direkt den som ser på Allsång på Skansen, men det går fan i mig inte låta bli att kommentera detta. Varför det?
Jo, därför att krönikan är skriven av den billiga Carl Bildt-kopian Fredrik Virtanen, smygknarkaren som inte ens kan tala ren svenska utan att låta som en dvärg. Mannen som personifierat barnsliga uttalanden och internetmobbning tillsammans med sina idiotvänner
via nån über-klasse-klubb, bland annat med Alexander Bard som medlem. Mannen som ser ut som en olycka och är lika intressant att lyssna på som en motorsåg på avstånd. Mannen som gett det ointressanta tv-programmet ett fult ansikte i en billig kostym.

Snacka om att kasta sten i glashus. Ge mig en jävla break!

http://www.aftonbladet.se/nojesliv/kronikorer/fredrikvirtanen/article3027244.ab

Labels:

2 Comments:

Blogger Urs Imedaka said...

Tack för ditt inlägg.

Du tog upp några intressanta punkter som Virtanen gjorde i sin kritik mot Anders Lundin, och skriver att "det går fan i mig inte låta bli att kommentera detta". Jag förmodar att du menar "dessa" och åsyftar de punkter du nämde. Dina kommentarer syftar dock endast på hur du uppfattar Virtanen, så jag undrar var kan jag läsa dina kommentarer om de punkter som Virtanen skrev i sin kritik. Dessa går det ju enligt uppgift inte att låta bli att kommentera, så var är kommentarerna?

Min kommentar på Virtanens kritik av Anders Lundin är att jag stöder den. Anders Lundin är inte bra, men att ta bort honom löser inga problem. Att ersätta honom med en kvalifeserad ersättare skulle däremot göra Allsång på Skansen sevärd. Men att finna denna ersättare blir inte lätt. Kvalifiserade artister har knappast "allsångsledare" överst på sina önskelistor, så SVT får även i fortsättningen nöja sig med att rekrytera sin personal från C- och D-kategorin av svenska artister. Det var ju där (eller möjligtvis i F-kategorin) som Lundin hittades, och att han var tillgänglig (d.v.s. arbetslös) understryker det faktum att han är en okvalifeserad artist.

Min kommentar på ditt inlägg är: Att diskvalifisera Virtanens krönika för att han "inte ens kan tala ren svenska", och samtidigt själv använda uttrycken "über-klasse-klubb" och "ge mig en jävla break", vittnar både om dåligt omdöme och dålig svenska. Någon trovärdighet ger dessa uttalanden heller inte.

Jag önskar att jag kunde skriva att jag ser fram emot din utlovade kommentar på Virtanens kritik, men i mina ögon har du redan förbrukat din trovärdighet. Dessvärre kan jag bara fastställa att jag ser fram emot att slippa läsa dina inlägg, och avslutar med ännu ett citat, "snacka om att kasta sten i glashus".

Monday, August 04, 2008 1:46:00 PM  
Blogger Pan said...

Nej, jag menade vad jag skrev. "Det går fan inte att låta bli att kommentera detta" betyder att jag inte kan låta bli att kommentera detta inlägg av Virtanen.

Var ligger den dåliga svenskan? "Klubben" han var/är med i är ju just en klubb där folk tycker sig vara bättre än andra. Att kalla det för en Über-klasse-klubb är väldigt talande tycker jag. Vad man sedan anser om engelskans intåg i svenskan kan man tycka vad man vill om, men det är väl mer eller mindre ett vedertaget uttryck att säga "Ge mig en break (give me a break). Du kan omöjligt ha missat alla dessa engelska ord som kastas in i det svenska språket??
Om du har problem med trovärdigheten varje gång något sådant händer kan du omöjligt tro på någonting som sägs till dig.

Jag önskar att jag kunde ta din kommentar på allvar, men du kan inte ens stava rätt, men klagar på hur jag skriver, så dessvärre kan jag bara säga på ren svenska (med ett engelskt ord först):
FAIL! Gör om, gör rätt.

Monday, August 04, 2008 2:05:00 PM  

Post a Comment

<< Home