Thursday, July 24, 2008

Nihil Nocturne - Entheogen (2008)


1.Simulacrum
2. Entheogen
3. Phenomenon 0
4. Unearth
5. Secret Doctrine
6. Lithium Crown
Vigridr Labsch - Bas, gitarr
Nordvinth - Sång, trummor, keyboard

Var gång man (läs jag) får en stycket skiva innehållandes tysk black metal kommer uttråket och ett mumlande "neejjäh" lika spontantsom ett aj efter ett hammarslag över vänster tumnagel. Därför var jag jävligt skeptisk när jag tryckte in Entheogen i spelaren. Lite överraskad blev jag dock. Inte för att det inte var långsam och rätt deppig s.k. black metal. Inte heller för att det inte var halvtaskig skriksång med eko (går varenda jävla tysk blackmetallare till samma sångteraput?) och inte heller för att det inte kändes rätt tråkigt (nu får det vara nog med dubbel negativitet). Nej, förvåningen ligger i musiken i sig. Tänk dig klassiska hårdrocksriff i skolan för ledsna,övergivna tonåringar i sann Whitesnake-anda, men med gnälliga gitarrer och en ännu gnälligare skriksång samt primitivt pang-boink-pissshhchchc-fomp från en trött trummis. Om du mot förmodan skulle kunna tänka dig hur detta låter har du just fantiserat ihop hur Entheogen låter. Spännande? Nja inte direkt, men ovanligt för att vara tysk black. Bra? Alltid är det nån jävel som gillar det. Själv klarar jag mig bara fint utan. Måste dock ge Nihil Nocturne en eloge för nytänkande.

Och en sak till:
Härmed döpes officiellt genren tysk blackmetal om till blask metal. Överträdelse beivras ivrigt med dagsböter och städtjänst!

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home