Monday, March 22, 2010

Elffor - Frostbitten Pain (2010)


1. A Cold Funereal Breeze
2. Instinct´s Enslavement
3. Ancestral Spirit
4. Chaos Moon
5. Icewind

Eöl - Sång, keyboard, trumprogrammering

Elffor är ett symfoniskt/ambient black metalband från Spanien. Bildat 1995 som ett sidoprojekt av medlemmar från Numen och Suffering Dawn men består nu endast av Eöl. Åtta fullängdare har hunnit släppas mellan 1998 - 2010, men av dom är det egentligen bara 5 som är "riktiga". Dom andra tre är alternativa varianter på de tre första släppen. Jag kan i förbigående nämna att jag inte hört något tidigare så jag kan inte säga hur mycket skillnad det är på de alternativa skivor som släppts.

Frostbitten Pain består av tidvis rätt bra, halvdeppig black metal. Det går inte sådär tokfort och keyboards används flitigt vilket drar ner lite på betyget i min bok, men å andra sidan är även den riktigt bra framförd. Majestätisk och sagolik och skulle mycket väl platsa som filmmusik i nåt storslaget epos i fantasyvärld, framför allt introt på första spåret. Sången är fanatiskt burkig vilket jag inte gillar. Vad jag dock gillar är trummorna som låter fantastiskt riktiga för att inte vara det.

Slutbetyget är att jag kan lyssna igenom skivan utan att kräkas men ingenting jag kommer att längta efter att få höra igen heller.

http://www.elffor.com/
http://www.myspace.com/elffor

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home