Sunday, March 14, 2010

Burzum - Belus (2010)


1. Leukes Renkespill (Introduksjon)
2. Belus' Død
3. Glemselens Elv
4. Kaimadalthas' Nedstigning
5. Sverddans
6. Keliohesten
7. Morgenrøde
8. Belus' Tilbakekomst (Konklusjon)

Varg "Count Grishnackh" Vikernes (Kristian Vikernes) - Allt


Jaha, då hade det lilla äcklet kommit ut i frihet och fått släppa ny skiva igen. De flesta torde redan veta vad Recensenten från Heldvete tycker om detta så jag besparar er häcklande av det lilla krypet Varg för denna gång.

När jag först hörde Belus blev jag rätt förvånad över soundet. Jag hade väntat mig ett ambient dravel med mestadels syntar och skit, men där bedrog jag mig. Istället är det rätt simpel och jävligt enformig metal av något slag. Mest förvånad är jag över att det inte låter skit hela tiden, utan vissa riff är faktiskt riktigt catchy (Glemselens Elv är ett exempel på vinnande riff). Men även vinnande riff är bara kul att lyssna på så länge, och den mesta tiden på skivan upptas av enkla riff som återkommer gång på gång på gång på gång på gång... Och basen, hur tänkte han här? Lyssna tex på Morgenroede. Jag har nog aldrig hör nåt så illa dåligt basspel på skiva.

På Burzum´s officiella hemsida kan man bla läsa "In essence the album and the story of Belus is meant to be an entertaining story about something that once upon a time played a major role in the forming and shaping of Europe". Är det då en underhållande skiva? Svaret är nej. Långtråkigt är den första tanken som kommer. Den tanken håller för övrigt i sig.
Ett annat citat är "If I can make you dream when listening to this album, I believe I have done a good job". Ifall man drömmer så betyder det att man har somnat. Ganska troligt till denna skiva så då torde grisnacken klappa sig själv på axeln och tycka att han är duktig.

Från början var skivtiteln Den hvite Guden. Dock strömmade klagomål in från diverse folk inom politik och media där dom menade att det namnet kunde tolkas rasistisk (det är ju ett skämt i sig. Det är ju Varg Vikernes vi talar om). Varg beslöt därför att döpa om skiten till Belus (ett annat namn för Balder, mer känd som just den vite guden).

http://www.burzum.org/

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home