Thursday, May 14, 2009

Vanmakt - Ad Luciferi Regnum (2009)


1. The Second Key
2. Brethren of Lucifer
3. Endless Myth
4. Re-Incarnating Hatred
5. Ad Luciferi Regnum
6. Id XIII Inferni
7. The Ascension
8. Beneath the Moor
9. Written in Blood

M. Svensson - Sång, gitarr
V. Dahlgren - Bas
M. Wohlfart - Gitarr
Liedheim - Trummor

Vanmakt är tillbaka med en andra fullängdare. Deras förra, Vredskapta Mörkersagor, kom 2007 och den gillade jag rätt skarpt. Dark Funeral-black med fart och aggresivitet.
Ad Luciferi Regnum följer upp med rappa, aggresiva låtar, men med betydligt mer melodiska inslag, tjejsång och Dissection-gulliga riff. M Svenssons sång låter heller inte riktigt lika arg som tidigare och i slutet av The Ascension samsjunger han med en tjej och låter i det närmaste bara ansträngd. Inte riktigt bra.
Instrumenthanteringen kan man inte klaga på. Det är tight, snabbt och säkert.
Jag hade rätt höga förväntningar på Ad Luciferi Regnum, men tyvärr blir jag lite besviken. Efter att ha lyssnat på skivan en gång är jag less, vilket jag absolut inte var när jag hörde på Vredskapta Mörkersagor. Det känns litegranna som att dom kör på samma idé hela plattan igenom, och när man har en ny skiva och mer eller mindre bara vill byta skiva efter en genomlyssning är det inte bra.
Så tyvärr Vanmakt, men om ni inte bjuder på godare fika än såhär så förlorar ni många die-hard black metalfans.

http://vanmakt.com/
http://www.myspace.com/vanmakt

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home