Thursday, December 29, 2005

Armagedda - Ond Spiritism/Djefvulens Skalder (2004)


2/5

Armagedda är en väldigt svår grupp att recensera. De har släppt en hel hög med demos och splittar, och även tre fullängdare: The Final War Approaching (2001), Only True Belivers (2003) och Ond Spiritism/Djefvulens Skalder (2004). Dessa är släppta med högst varierande resultat, vilket orsakar huvudbry hos undertecknad...

The Final War Approaching och Ond Spiritism/Djefvulens Skalder lämnar mig ganska så oberörd och lite besviken, då Only True Belivers är så klockrent bra att det är rent skrämmande. Ja faktum är att den skivan inte har det minsta lilla fel, utan man kan sitta och bara tokbanga hela skivan igenom, gång efter gång.
Men, nu är det ju inte den skivan som är under luppen, och därmed är livet genast lite tråkigare.

Ond Spiritism/Djefvulens Skalder känns totalt meningslös och tråkig. Låtarna är mer bara ett mangel för utfyllnads skull och är helt utan känsla och engagemang. Man kan lika gärna lyssna på en vinkelslip i dryga 40 minuter för att få ut lika mycket av oljudet.
Det är så synd på en så lovande grupp som Armagedda.

Nästa grej som ger mig huvudbry är det faktum att man inte bör läsa någon intervju med bandmedlemmarna, då (av någon anledning) inte en enda som jag läst får dessa att framstå som allför intelligenta (?)

En tredje grej som jag irriterar mig på är att många jämför Armagedda med Dark Throne, vilket jag kanske kan hålla med om på vissa skivor. På Only True Belivers, som är en väldigt bra skiva, är dom inte ett dugg lik Dark Throne (just det ja. Det är ju en bra skiva!), men på de mer tvivelaktiga släppen från Armagedda kanske dessa kan jämföras.
Som den någolunde kvicktänkte läsaren förstår är jag inget fan av Dark Throne...

Summan av den oheliga kardemumman från helvetet: Köp Only True Belivers, skit i dom andra.

www.armagedda.net

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home