Monday, June 20, 2011

Ajattara - Murhat (2011)

1. Kunnes taivas meidät erottaa
2. Ihmisen luku
3. H.A.I.
4. Aura
5. Sokea liha
6. Routalempi
7. Murheiden kilta
8. Apilas
9. Veljet

Ruoja - Sång, gitarr, keyboard
Kalmos - Gitarr
Tartunta - Gitarr
Tohtori Kuolio - Bass
Raajat - Keyboard
Malakias 6,8 - Trummor

Även om bandet Ajattara är veteranklassat så är förutom Ruoja medlemmarna någorlunda nya (i Ajattara alltså). Bandet var länge hyllat i alla möjliga sammanhang, men även starkt kritiserat dom sista åren. Nu ska jag väl vara ärlig och erkänna att jag inte följt med Ajattaras skivsläpp slaviskt så jag ska låta bli att påstå saker om tidigare alster och hålla mig till Murhat.
Murhat är ett av dom bästa släppen jag hört i år! Finnarna har skapat en skiva som aldrig blir tråkig. Dom nio spåren är så pass olika varandra, men håller ändå så bra kvalite att man kan lyssna på skivan hela dagen utan att tröttna. Musiken i sig är ganska enkel. Gitarr/bas bygger på ett par riff som låten baseras på, och trummorna håller takten utan att göra alltför stora utsvävningar. Ändå svänger det precis som det ska och det är både tungt och headbangarvänligt. Ruoja´s sång fulländar menyn till en perfekt middag för både små och stora sällskap.

http://www.ajattara.fi/
http://www.myspace.com/ajattara

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home